SCHOOLGIDS 2023-2024
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Ons onderwijs » Kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg

Kwaliteitsbeleid SILFO

De strategische visie SILFO 2022-2026 beschrijft de overkoepelende opdracht voor de stafdienst kwaliteitsontwikkeling. Deze is geformuleerd aan de hand van de vier C’s, de stichting-brede vorm aan de hand waarvan SILFO de verscheidene diensten vormgeeft.

De vier C’s hebben inhoud gekregen op basis van een ontwikkeld instrumentarium waarin ruimte is gemaakt voor, naast meetbare, ook merkbare en aantoonbare kwaliteitsgegevens. Deze gegevens worden verzameld, gedeeld en geëvalueerd in een cyclisch proces, met onder andere gerichte onderzoeken, naar bijvoorbeeld vervolgvragen op eerder gevonden gegevens, het verzamelen van feedback, het doen van evaluaties, het hebben van dialogen en het delen van verhalen. Het waarderingskader van de Inspectie van het Onderwijs sluit hierop aan.

De kwaliteitscyclus wordt op verschillende manieren ingebed in de werkwijze binnen de stichting

Managementrapportages

De stichting werkt sinds medio 2019 met rapportages op onderwijskwaliteit, op zowel stichtings- als locatieniveau. De rapportages worden viermaandelijks besproken met de opleidingsdirecties, de afdeling control, de afdeling kwaliteit en het College van Bestuur. De inhoud focust op zowel meetbare, als merkbare en aantoonbare kwaliteitsresultaten. De merkbare en aantoonbare gegevens worden gepresenteerd in de locatieportfolio’s. Meetbare gegevens uit de rapportages onderwijskwaliteit zijn afkomstig uit de diverse leerlingvolgsystemen, toets-systemen en reflectiesystemen van de scholen, waarmee vorderingen in kennis en vaardigheden van de leerlingen wordt gevolgd. Tevens wordt op locatieniveau met doorlopende leerlijnen geborgd dat het onderwijs aansluit op een ononderbroken ontwikkelproces van leerlingen. Ook het tevredenheidsonderzoek onder leerlingen en ouders, leskwaliteit op schoolniveau observaties en de accreditatierapportage door de Council of International Schools voor de International School worden gebruikt om onderwijskwaliteit te meten.

Kwaliteitskompas

Aan de hand van het ontwikkelde Kwaliteitskompas, gebaseerd op de Kwaliteitscyclus (die synchroon loopt met de control-cyclus), de Kwaliteitskalender van het jaarverslag, de Kwaliteitskalender van het Schoolplan en de vier- acht en twaalfmaandrapportages wordt de ontwikkeling van onderwijskwaliteit gemonitord.

Het door de stichting ontwikkelde Kwaliteitskompas brengt onderwijskwaliteit in beeld en is zichtbaar voor het bestuur, de directies, het personeel en de Raad van Toezicht middels locatieportfolio’s. Het Kwaliteitskompas wordt gebruikt om vanuit de opgestelde visie zicht te houden op de kwaliteit van het onderwijs binnen de stichting. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de vanuit de inspectie opgestelde eisen, middels Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s) en indicatoren voor merkbare en aantoonbare kwaliteit, de zogenaamde Kritieke Kwaliteitsindicatoren (KKI’s) die zijn gekoppeld aan de schoolplandoelen. De ontwikkeling wordt viermaandelijks geëvalueerd met de opleidingsdirecties en vastgesteld door het College van Bestuur. Het kompas werkt daarmee tevens als tool voor de risicoanalyse.

Kwaliteitsverbeteringen

Afspraken voor kwaliteitsverbetering worden op basis van de managementrapportages en het  Kwaliteitsdashboard viermaandelijks opgesteld en vastgelegd. De opleidingsdirecties, voeren indien noodzakelijk, nadere analyse op locatieniveau uit en/of stellen locatiedoelen bij, welke opgenomen worden in het kwaliteitsdashboard. Het proces en het kwaliteitsinstrumentarium worden jaarlijks geëvalueerd, waarmee verdere kwaliteitsontwikkeling wordt gerealiseerd.

Verantwoording

De managementrapportages met de locatieportfolio’s en het Kwaliteitsdashboard worden viermaandelijks gedeeld en eveneens besproken met de Raad van Toezicht. Tevens worden de locatieportfolio’s jaarlijks gepresenteerd  en besproken in een bijeenkomst met de Raad van Toezicht, het College van Bestuur en de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad. Kwaliteitsgegevens worden gepubliceerd in het Jaarverslag en op de website van Scholen op de kaart.