SCHOOLGIDS 2023-2024
Sluit alles
Inhoudsopgave

Veiligheid

Om goed te kunnen studeren is een veilige omgeving nodig. Daarom is het belangrijk dat iedereen zich binnen de school beseft dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor het creëren van een veilige leeromgeving.
Onze school maakt deel uit van het samenwerkingsverband ‘veiligheid op school’. Dit houdt in dat wij met de politie en ‘Halt’ (een instantie die jeugdcriminaliteit aanpakt) samenwerken om vandalisme, overlast en criminaliteit te voorkomen en te bestrijden.

In het kader van veiligheid -één van onze kernkwaliteiten- heeft de politie een website ontwikkeld over onder andere dit thema: www.vraaghetdepolitie.nl.

Sfeerkeepers

Sfeerkeepers binnen onze school hebben een taak rondom veiligheid. Daarnaast werken zij met leerlingen van onze school om de veiligheid te verbeteren.

De sfeerkeepers coachen en begeleiden JAS leerlingen binnen het leertraject JAS en het keuzedeel geüniformeerde Dienstverlening en Veiligheid. Ze zijn professional op het gebied van sociale veiligheid, dienstverlening, sport en welzijn. Het leertraject JAS (Junior Assistent Sfeerkeepers) biedt alle leerlingen een goede opstart voor het keuzedeel geüniformeerde beroepen en een beter beeld van zichzelf in opleidingskeuze en een plek in de maatschappij. Mede door hun inzet samen met de sfeerkeepers wordt de leefbaarheid en sociale veiligheid op school bevorderd.

Sociale Veiligheid en Veiligheidsmaatregelen

Onze school heeft het vignet “Gezonde School” behaald. Met dit vignet laten wij zien dat de school voldoet aan de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door deskundigen.
Binnen de “Gezonde school” hebben wij het themacertificaat “Welbevinden en Relaties en Seksualiteit”.
De activiteiten om dit thema goed uit te voeren zijn gebaseerd op de volgende pijlers:

  • Fysieke en sociale omgeving
  • Signaleren
  • Beleid

Rond deze thema’s worden ook jaarlijks projecten georganiseerd. Naast de sociale veiligheid zijn er natuurlijk ook maatregelen en regels die gericht zijn op veilige leef- en werkomstandigheden in de school. Zo worden alle leerlingen tijdens het introductieprogramma aan het begin van het schooljaar door de mentor/LOB-coach geïnformeerd hoe te handelen bij een ontruiming. Tijdens de introductieweek nemen de leerlingen samen met de mentor/LOB-coach de vluchtroute naar de opvangplaatsen buiten het gebouw door. In de loop van het schooljaar wordt een echte ontruimingsoefening gehouden, waarbij het hele schoolgebouw ontruimd wordt.

Het Stedelijk College Eindhoven is een UNESCO school en is aangesloten bij het Global Citizen Network van Nuffic.

Een UNESCO school besteed op school aandacht aan onderwerpen die belangrijk zijn in de wereld zoals vrede en mensenrechten, duurzame ontwikkeling en intercultureel leren.

Het Global Citizen Network is een netwerk van scholen die het allemaal belangrijk vinden om leerlingen op te leiden tot wereldburgers. Deze scholen leren van elkaar en werken samen.

Pesten

De afgelopen tijd is er in de (online) media veel aandacht geweest voor pestgedrag bij scholieren. Kinderen die gepest worden schamen zich vaak en durven hun verhaal niet altijd te vertellen (aan hun ouders, medeleerlingen en leraren).

Pesten gebeurt meestal stiekem en ergens waar het niet gezien kan worden. Docenten zien het niet altijd. Pesten kan negatieve gevolgen hebben voor de sociale- en emotionele ontwikkeling van een kind. Neem het dus serieus als een kind aangeeft dat er sprake is van pesten.

Vaak is uit signalen wel op te maken dat er iets speelt, bijvoorbeeld: Het kind

  • is bang om naar school te gaan
  • heeft last van nare dromen
  • kan zich niet goed concentreren waardoor de prestaties op school achteruit gaan
  • heeft lichamelijke klachten zoals buikpijn, hoofdpijn of misselijkheid
  • heeft sombere gedachten en gevoelens
  • doet zichzelf pijn, denk aan automutilatie

Wij hanteren een pestpreventieplan. Samen met ouder(s)/verzorger(s) hopen we tijdig in te kunnen grijpen als we signalen van pesten ontvangen.

Mocht los van al dan niet pesten er op school signalen binnenkomen dat een leerling sombere gedachten of gevoelens heeft, bellen we altijd naar huis en willen we het liefst dezelfde dag nog in gesprek met u, om samen een oplossing te zoeken.

Wil de leerling liever niet met de mentor/LOB-coach in gesprek over het pesten of het hebben van sombere gedachten en gevoelens, dan kan de leerling ook naar:

De heer S. van den Waardenburg svandenwaardenburg@stedelijkcollege.nl
Mevrouw M. Hazenberg mhazenberg@stedelijkcollege.nl

Of onze externe vertrouwenspersoon

Mw. R. Koolhaas +31 6 14 02 54 39