
Extra ondersteuning
De leerlingbegeleider
Als er een ondersteuningsvraag is vanuit u, uw kind of school kan de mentor/LOB-coach advies vragen bij het ondersteuningskantoor. Dat gebeurt bij tegenvallende cijfers, sociale- of emotionele problemen.
Voor ondersteuning in de rouwverwerking hebben we speciaal opgeleid personeel. Als uw kind een periode van rouw doormaakt en behoefte heeft aan een luisterend oor, kan uw kind dit bij de mentor aangeven.
De coördinator leerlingzaken
De coördinator leerling zaken (CLZ) is medeverantwoordelijk voor de leerlingen die afwezig zijn in een les (absenten). Als het nodig is, zal vanuit hen de leerlingen op hun gedrag worden aangesproken en contact worden opgenomen met thuis.
Als zich bij uw kind problemen voordoen, neemt de coördinator leerling zaken contact met u op om een oplossing te zoeken.
Als u vragen heeft, kunt u contact opnemen met de mentor/LOB-coach.
De vertrouwenspersonen
Als een leerling te maken krijgt met ongewenst gedrag, waaronder discriminatie of intimidatie, door andere leerlingen of medewerkers van de school, dan kan hij of zij contact opnemen met de teamleider of een van de vertrouwenspersonen.
De vertrouwenspersonen zijn:
- Mevrouw M. Hazenberg mhazenberg@stedelijkcollege.nl
Vertrouwenspersonen (extern)
- Als externe vertrouwenspersoon maken we gebruik van de organisatie ‘vertrouwenswerk’, mail voor contact naar info@vertrouwenswerk.nl
De keuzebegeleiding / LOB
In het voortgezet onderwijs moet uw kind voortdurend keuzes maken. Zo moet hij of zij onder meer een vakkenpakket, en bovenbouwprofiel kiezen. Wij bieden in de bovenbouw de volgende profielen aan:
- Economie en Ondernemen (EO)
- Zorg en Welzijn (ZW)
- Mobiliteit en Transport (MT)
- Produceren, Installeren en Energie (PIE)
- Bouwen, Wonen en Interieur (BWI)
Deze keuzes zijn gedeeltelijk bepalend voor de vervolgopleiding en het latere beroep. Om uw kind goed op deze keuzes voor te bereiden, wordt uw kind in alle leerjaren begeleid met een vorm van loopbaanoriëntatie en -begeleiding, kortweg LOB.
LOB is bedoeld om leerlingen te helpen bij de ontwikkeling van hun loopbaancompetenties en bij het maken van keuzes. Die competenties bieden handvatten zodat de leerlingen op basis daarvan loopbaankeuzes leren maken, voor nu en in hun toekomstige loopbaan.
In de onderbouw wordt hier tijdens de horizonlessen en het LOB uur aandacht aan besteed. Als u of uw kind vragen over de keuzebegeleiding heeft, dan kan contact opgenomen worden met de LOB-coach, deze kan eventueel de schooldecaan inschakelen.
Wie in de bovenbouw nog niet weet wat hij of zij na het behalen van het diploma wil gaan doen, raden wij aan om met de decaan te gaan praten.
Ieder jaar wordt in oktober de voorlichtingsavond van het MBO georganiseerd voor de bovenbouw. Daarnaast is er in januari een voorlichtingsavond over de profielkeuze in de bovenbouw voor leerjaar 2. Vertegenwoordigers van diverse vervolgopleidingen geven dan voorlichting over hun studiemogelijkheden. Wij adviseren om de open dagen van deze vervolgopleidingen te bezoeken.
De ondersteuningscoördinator
De ondersteuningscoördinator is verantwoordelijk voor het organiseren en afstemmen van extra ondersteuning voor leerlingen. Samen met het ondersteuningsteam brengt zij de ondersteuningsbehoeften van de leerling in kaart en stemt de hulp hierop af. Zij werkt nauw samen met mentoren, ouders en externe hulpverleners om de passende begeleiding te bieden die de leerling nodig heeft. Ook coördineert zij het opstellen en uitvoeren van ondersteuningsplannen. Zo zorgen we ervoor dat elke leerling de hulp krijgt die nodig is om goed te kunnen leren en zich prettig te voelen op school.
De orthopedagoog
Wanneer een leerling ondersteuning nodig heeft bij (complexere) ondersteuningsvragen, schakelen we via het ondersteuningskantoor een orthopedagoog in. Ondersteuningsvragen kunnen zijn gericht op sociale-, emotionele problematiek of leerproblemen, als dyslexie/dyscalculie. De orthopedagoog kan indien gewenst bij uw kind een vooronderzoek verrichten. Dit vooronderzoek leidt nooit tot een diagnose, maar tot verheldering van de ondersteuningsbehoeften op school en eventuele doorverwijzing via de huisarts.
De leerlingbegeleider
Leerlingen die ondersteuning nodig hebben kunnen een leerlingbegeleider, (jongeren)coach, of andere hulpverlener binnen school, worden toegewezen. Deze collega geeft begeleiding naast de reguliere hulp van de mentor/LOB-coach. De coach wordt naast de mentor/LOB-coach een vast aanspreekpunt voor de leerling.
Hoe vaak de leerling coaching nodig heeft is afgestemd op de ondersteuningsvraag en de -behoefte van de leerling. Tijdens de coaching wordt gebruik gemaakt van verschillende coachmethodes en -technieken.
Al onze jongerencoaches hebben een training gevolgd op de begeleiding van leerlingen met een ondersteuningsvraag.
De schooldecaan
De decanen begeleiden uw kind met vragen over studie en beroep. Daarnaast sturen zij de LOB-coaches rondom het keuzeproces van de leerlingen aan. Als u wilt, kunt u contact opnemen met de LOB-coach en de decaan voor een gesprek over uw kind.
Voor een afspraak met onze decanen kunt u hen bereiken via telefoonnummer: 040 – 264 53 64
Jeugdgezondheidszorg
Onze school werkt samen met het team Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van GGD Brabant-Zuidoost. Dit team bestaat uit een jeugdarts,jeugdverpleegkundige, verpleegkundig specialist, assistent, gedragswetenschapper en een gezonde school-adviseur.
Jeugdgezondheidszorg is er voor alle kinderen en hun ouders: vanaf de zwangerschap en de geboorte tot de leeftijd van 18 jaar.
Informatie over deze samenwerking is hier te vinden.
Onderwijsondersteuning
Tijdens de verschillende leerjaren is er specifieke onderwijsondersteuning:
- In het eerste en tweede leerjaar wordt vakgerichte studiehulp voor Nederlands, Engels, Frans, Duits, Wiskunde, Natuurkunde en Economie aangeboden indien nodig.
- In het derde en vierde leerjaar kunnen leerlingen studiehulp volgen. Hierbij ligt de nadruk op de verplichte vakken Nederlands en Engels. Daarnaast richt de studiehulp voor de technische richtingen zich op Wiskunde en Natuurkunde, voor de economische richtingen op Economie en voor de sector zorg & welzijn op Biologie.
Inbreng leerlingen ondersteuningsaanbod
We vinden het belangrijk dat leerlingen mee kunnen denken over de ondersteuning die zij nodig hebben op school. Hun ervaringen en ideeën zijn waardevol bij het verder ontwikkelen van een ondersteuningsaanbod dat aansluit bij hun behoeften.
Aan het einde van schooljaar 2024-2025 hebben we een eerste, korte uitvraag gedaan onder leerlingen over hun ervaringen met de ondersteuning op school. Hieruit zijn de volgende conclusies getrokken. De resultaten van de enquête laten zien dat de meeste leerlingen op de hoogte zijn van de mogelijkheid tot extra ondersteuning op school, al geeft ruim een kwart aan dit niet te weten. Er hebben 139 van de totaal 1000 leerlingen gereageerd op de enquête. De ondersteuning die wordt geboden, wordt gemiddeld gewaardeerd met een 7. Dit laat zien dat er waardering is voor de hulp, maar ook dat er ruimte is voor verdere verbetering. Het contact met begeleiders wordt door de leerlingen als positief ervaren, met een gemiddelde score van 7,5. Tot slot blijkt dat er ruimte is om leerlingen vaker actief te betrekken bij hun begeleiding, aangezien slechts 39% aangeeft dat hun mening altijd wordt gevraagd. Deze inzichten bieden concrete aanknopingspunten om het ondersteuningsaanbod en de communicatie daarover verder te versterken.
In schooljaar 2025-2026 plannen we een bredere en verdiepende uitvraag. Deze wordt op dit moment voorbereid. Met deze uitvraag willen we nog beter in beeld brengen wat leerlingen als helpend ervaren, waar eventuele knelpunten liggen en welke verbeteringen mogelijk zijn. De resultaten hiervan worden vervolgens gebruikt bij het evalueren en (mogelijk) actualiseren van het ondersteuningsaanbod.
Uiteraard stemmen we ons ondersteuningsaanbod altijd af op de behoeften van onze leerlingen. Door hun stem hierin een vaste plek te geven, versterken we onze ondersteuning en zorgen we samen voor een veilige en toegankelijke leeromgeving.