De mentor/LOB coach
De mentor
Tussen het tiende en veertiende jaar maakt uw kind een grote verandering door. Uw kind krijgt steeds meer besef van de eigen mogelijkheden en een eigen mening. Daarnaast ontwikkelen tieners vaak een afgebakend moreel besef. Dit betekent dat ze beter het verschil leren kennen tussen goed en kwaad en tussen wat hoort en wat niet hoort. Daarbij is goedkeuring van de omgeving belangrijk. In deze periode krijgt de eigen identiteit van uw kind meer vorm met vragen als ‘Wie ben ik’, ‘Wie wil ik worden’, ‘Wat wil ik’ en ‘Wat kan ik’.
Om deze belangrijke periode in het leven van uw kind goed te begeleiden, krijgen de leerlingen geplaatst in leerjaar 1 of op de EOA een mentor. Deze mentor is voor uw kind de belangrijkste persoon op school. De mentor is uw eerste aanspreekpunt bij vragen over uw kind.
Taken van de mentor zijn het bespreken van de voortgang van uw kind met de vakdocenten en u. Daarbij wordt niet alleen naar de cijfermatige (didactische) ontwikkeling van uw kind gekeken, maar komt ook de sociale- en emotionele ontwikkeling aan bod. Zo kan er in overleg met u besloten worden om uw kind individuele begeleiding aan te bieden.
De LOB coach
Vanaf leerjaar 2 hebben onze leerlingen een LOB coach in plaats van een mentor. LOB staat voor loopbaanoriëntatie en begeleiding. De LOB coach is in principe drie schooljaren verbonden aan de leerling en zal de leerling begeleiden in het ontwikkelen van loopbaancompetenties en het maken van loopbaankeuzes. Elke coach begeleidt ongeveer 10 leerlingen.
Tijdens de wekelijkse LOB-les en individuele gesprekken zal de leerling naast de groei naar jong volwassenen gaan ontdekken waar interesses liggen en welk profiel, opleiding en later zelfs werk, het best passend is. Als school organiseren wij diverse activiteiten waarop de LOB-coach met uw kind zal reflecteren.
De LOB-coach is van leerjaar 2 t/m 4 het eerste aanspreekpunt voor de leerling en voor u als ouder.